Leírás és Paraméterek
TARTALOM
Általános ismeretek | |
Fogalmi meghatározások | 9 |
A hajótest főméretei | 12 |
Elemi ismeretek a hajóépítés köréből | 13 |
A tervezés alapja | 13 |
Alapadatok a hajó tervezéséhez | 15 |
A hajótest alakja, a vonalterv szerkesztése | 16 |
Számítások a vonalterven | 18 |
A hajóellenállás, a modellkísérlet | 18 |
A hajóellenállás természete | 19 |
Az ellenállás meghatározása | 20 |
A modellkísérlet | 20 |
A hullámzás hatása a hajótestre | 21 |
A rakomány szakszerű elhelyezésének fontossága | 21 |
A hajótest fő részei | 22 |
A kormánykarzat | 23 |
Kerékdobok és oldalkarzatok | 24 |
A vízkiszorítás és teljességi fokok | 24 |
Méretarányok és teljességi fokok | 26 |
A hajósúly részei | 26 |
Szilárdsági viszonyok a hajók szerkesztésében | 27 |
A vasszerkezetek részei | 28 |
Szegecselés, tömörítés | 35 |
A hegesztés | 35 |
A fahajók szerkezete | 35 |
A hajlítás hatása a szerkezetre | 36 |
Szerkezeti anyagok | 36 |
Faanyafgok | 38 |
Egyéb anyagok | 38 |
Műhelymunkák | 39 |
Sólyamunkák | 40 |
A vízrebocsátás | 41 |
A hajó üzembehelyezése | 43 |
Próbamenet, átadás, köbözés | 43 |
A hajók állékonysága | 44 |
Dőlés harántirányban | 46 |
Dőlés hosszirányban | 47 |
A statikus állékonyságra vonatkozó tudnivalók | 48 |
A dinamikus állékonyság | 49 |
Összefüggés a hajó lengései és a tenger hullámzása között | 51 |
Dokkolás és sólyára húzás | 52 |
A külső hajótest időszakos vizsgálata | 55 |
A hajók típusai, külsejük, árnyképük, térébeosztásuk stb. | 59 |
Pontonok | 59 |
Uszályok, tankuszályok | 63 |
Különleges, nem géperejű úszóművek | 65 |
Folyami géperejű áruszállító hajók | 68 |
Folyami vonatatóhajók | 68 |
Folyami személyhajók | 77 |
Duna-tengeri hajók | 78 |
Tengeri hajók | 80 |
Tengerihajó típusok | 81 |
Vitorláshajók, kishajók | 83 |
Különleges géperejű hajók | 84 |
Hadihajók | 91 |
A tengeri kereskedelmi hajók | 93 |
Általános tengeri teherhajók | 93 |
Tengeri személyhajók | 95 |
Különleges kereskedelmi hajók | 96 |
Tengeri vontatóhajók | 97 |
Néhány szó a hajók atommeghajtásának problémáiról | 97 |
A kezdő hajós a fedélezeten | 100 |
A kötél | 100 |
Növényi eredető kötelek | 102 |
A növényi eredető kötelek kezelése, megóvása, tárolása | 103 |
Elhasznált növényi eredető kötelek és azok értéke | 103 |
Új kötél legombolyítása. Hurkolások, kötések | 104 |
A sodronykötél | 111 |
Kötéltípusok | 112 |
A kötelek fonása és sodrása | 112 |
A hajókötelek | 113 |
A sodronykötelek kezelése | 113 |
A sodronykötelek karbantartása, kenése, átitatása olajjal | 116 |
A sodronykötél üzembevétele | 117 |
Kötéligénylés, megrendelés | 117 |
Kötélmunkák | 117 |
Szerszámok a kötélmunkához | 117 |
Kötélfonó munkák növényi eredető kötelekkel | 118 |
Csatkészítés rövid fonással | 119 |
Kötéltoldás rövid fonással ("rövid fuxolás") | 120 |
Betoldás rövid fonással. Kötélvégek elvarrása | 121 |
Kötélvég visszafonása | 121 |
Sodronykötelek összefonása | 122 |
Mechanikus kötélösszekötők | 123 |
Sodronykötelek készítési módja | 125 |
Csatkészítés, kötélfonás rövid bujtatással | 125 |
Csatkészítés spirális fonattal | 126 |
Két kötés összefonása rövid bujtatással | 129 |
Heveder (brága) készítés rövid bujtatással | 129 |
Vékonyított kötélcsat fonása rövid bujtatással | 129 |
Hosszú kötélfonás | 130 |
Kötélkoszorú | 132 |
Sodronyháló rakodáshoz | 134 |
Kikötésre, vontatásra szolgáló berendezések, felszerelések | 135 |
Kötélbak | 135 |
A kötélfék, a kötélszorító | 136 |
A kötéltartó | 137 |
A kötélív, kötélhárító | 138 |
A kötélfutó vagy kötélterelő | 139 |
A kötéltekerő, kötélcsörlő | 139 |
Korlátvédő cönk | 139 |
Parti kikötőbakok, kikötőgyűrűk, horgok | 139 |
A támszfenyő, támaszdorong | 140 |
A kikötő karó | 141 |
A kikötés | 142 |
Kikötés zárt kikötőben | 143 |
Kikötés szabad folyam | 144 |
Az állóhajó szerepe | 145 |
Tengeri hajók kikötése | 146 |
A kikötéssel kapcsolatos kétkézi műveletek | 147 |
Egyéb teendők | 150 |
A kötélkezelés ismert vezényszavai | 150 |
Felszerelések, berendezések, leltári tárgyak | |
A parttal való közlekedésre (vízenjárásra) és mentésre szolgáló tárgyak, felszerelések, berendezések, rendelkezések stb. | 152 |
Belvízi (folyami) ladikok, csónakok | 152 |
Felszerelésük, kezelésük | 152 |
A ladik karbantartása | 157 |
Az evezésről | 158 |
Különféle ladikok, csónakok | 160 |
A csónak- és ladikközlekedés szabályai | 161 |
A vízbőlmentés | 162 |
A tengeri mentőcsónak | 165 |
Az életnek a tengeren való védelmére vonatkozó, Londonban 1948. június hó 10-én aláírt Nemzetközi Egyezmény III. fejezetének vázlatos ismertetése | 165 |
A tengeri mentőcsónak felszerelése | 167 |
Hordozható rádióberendezés mentőcsónakok számára | 169 |
Beszállás a mentőcsónakban | 169 |
A mentőcsónakok és az úszó-mentőkészülékek megjelölése | 170 |
A csónakdaruk számára és a mentőcsónakok, valamint úszó-mentőeszközök befogadóképessége | 170 |
A vitorlás mentőcsónak | 171 |
A vitorlázás elemi ismeretei | 172 |
A fedélzetek, mentőcsónakok stb. megvilágítása az 1948. évi Londoni Egyezmény értelmében | 176 |
Mentőcsónak személyzet | 176 |
Tengeri hajók úszó-mentőberendezése, mentőtutajok | 176 |
A tengeri mentőcsónak vízreeresztésének menete | 177 |
A mentőcsónak felhúzása a hajóra | 177 |
Utasok felvétele a mentőcsónakba | 178 |
Fontos tennivalók a mentőcsónakban | 178 |
Partraszállás törőtengerben | 180 |
Az életnek a tengeren való védelmére vonatkozó Egyezmény rendelkezései | 181 |
Utasítás a kötélkilövő rakétaberendezés használatára | 181 |
Jelzések | 182 |
A kalauzhágcsók | 183 |
Hajótöröttek magatartása | 184 |
A tenger hullámzásának csillapítása olajjal | 185 |
Mentőcsónak-beosztás, sorakozó-gyakorlat | 185 |
Vészjelző-eszközök leltára tengeri hajókon | 186 |
Időszakos mentőcsónakgyakorlatok tengeri hajókon | 187 |
Mentőmellények, mentőgyűrűk, előírások | 188 |
Veszélyben levő tengeri hajó vészjelzései | 189 |
A hajóval végzendő műveletekhez szükséges vagy ezzel kapcsolatban használt felszerelési tárgyak berendezések | 189 |
A kormányzás | 189 |
A kormányberendezés | 189 |
A kormányzás elemi ismeretei | 190 |
Különféle kormánylapátok | 193 |
A folyami uszályok szokásos kormányberendezése | 194 |
Kormányvezeték áttételek | 195 |
Gépi kormányberendezések | 195 |
A kőzkormány | 196 |
A villanykormány | 196 |
Az elektrohidraullikus kormány | 197 |
Újabb kormánytípusok | 198 |
Az axiométer | 200 |
A kormányvezeték karbantartása | 200 |
A horgony | 202 |
A négykapás horgony | 202 |
Az anyalánc és a fejlánc | 203 |
Az admiralitási horgony | 204 |
A sziklahorgony | 204 |
Tengeri hajók horgonyai | 205 |
A horgonyok száma és elhelyezésük | 206 |
A gereblyes. A csúsztatólánc | 206 |
Belvízi hajók horgonyberendezése | 206 |
Tengeri hajók horgonyberendezése | 208 |
A horgonyzás | 210 |
A horgonydobás és a horgonyfelhúzás vezényszavai | 212 |
A kényszerhorgonyzás | 213 |
Kukázóhorgony dobása | 213 |
Horgonyzásnál használatos kifejezések, jelek, jelzések | 215 |
Horgonyzás tengeri hajóval | 215 |
Nehézségek a horgonyzásnál, horgonyfelhúzásnál | 217 |
A hideg, a fagy hatása a horgonyberendezésre | 218 |
Tudnivalók a láncokról | 219 |
A horgonylánc | 222 |
A horgonylán megjelölése tengeri hajókon | 223 |
A horgonyok és a láncok súlya | 224 |
A lánc mint kikötőeszköz | 225 |
Hajózási lámpák és jelek | |
Belvízi hajózási lámpák és jelek | 225 |
Közeledés úszó munkagéphez | 225 |
Tengeri hajók lámpái és hajózási jeleli | 228 |
A hajózási lámpák műszaki előírásai | 229 |
Petróleum-, gáz- és villanylámpák | 229 |
Morse-lámpák és fényszórók | 229 |
A fekete ballon (gömb) | 230 |
Úszók, póznák, bóják | 232 |
Lobogók, zászlók | 232 |
Nemzetközi jelzőlobogók, nemzetközi jelzőkönyv | 233 |
A kék zászló | 235 |
Egyzászlós és kétzászlós jellzési mód | 237 |
Fényjelzések | 238 |
A Morsefényjelzés szabályai | 238 |
Lobogórúd, árboc, árbockereszt stb | 240 |
Síp, duda, kürt, sziréna, csengő, harang, gong | 240 |
Őrségbeosztás belvízi és tengeri hajókon | 243 |
Mélységmérés | 244 |
Mélységmérő eszközök, berendezések. A mélységmérés fontossága | 244 |
A kutatórúd (vízmérőléc) | 244 |
Ólmos szonda-zsinór. Mélységmérés fontossága | 246 |
A mechanikus mélységmérő gép | 248 |
A Thomson-féle mélységmérő gép | 250 |
Az elektrolot | 253 |
A visszhangos mélységmérő berendezés | 253 |
A sebességmérés és műszerei | 256 |
A peremlog | 257 |
A gézilog | 257 |
A patentlog | 258 |
A tőkelog | 260 |
A szabadontartó | 260 |
Az ütközőgomb | 260 |
Az ütközővánkos | 260 |
Hidraulikus ütköző | 261 |
Személyeknek a hajón való közlekedését szolgáló felszerelési tárgyak | 263 |
A hajólépcső, lépcsők, a kötélhágcsó, a csónaklétra, stb. | 263 |
Bakok, járódeszkák, járódeszka-szorítók | 265 |
Karzatok, hidak, repülő-hidak | 268 |
Ponyvák és hálók | |
Ponyvák, ponyvafélék | 269 |
Alapismeretek | 269 |
Impregnálás, tetőborítás | 269 |
Ponyvavarrás | 270 |
Varróeszközök | 270 |
A varrózsineg | 270 |
A szemvarrás | 272 |
A ponyvák tárolása, kezelése | 273 |
A hálókötés | 273 |
A hálókötés szerszámai | 274 |
Hálókötésnél használt hurkok, csomók | 274 |
A hálókötés | 274 |
Különböző alakú hálók készítése | 278 |
Hálójavítás | 279 |
A dobóháló | 279 |
Az árukezeléssel kapcsolatos ismeretek | |
Hajóhombárok, hajóraktárak | 280 |
Előkészítés berakásra, kirakásra | 280 |
Száraz áru, folyékony áru darabáru | 280 |
Darabáru | 281 |
Ömlesztett áru | 282 |
Nehéz kollik a fedélzeten | 284 |
Raktárnyílások vízhatlan befedése belvízi hajón | 285 |
Raktárnyílások vízhatlan befedése tengeri hajón | 285 |
Vámeljárással kapcsolatos kötelességek | 287 |
Szagtalanítás | 288 |
Fertőtlenítés | 289 |
Patkányirtás, féregtelenítés, rovartalanítás | 289 |
Áruátvétel | 290 |
Rakodás | 291 |
A rakomány elkülönítése, elrendezése | 296 |
Hosszanti válaszfalak | 297 |
A gabonarakományok mérlegelése | 298 |
Rakodás elevátorral | 299 |
A rakomány súlyának megállapítása a hajó merülése alapján | 301 |
Különféle rakományok | 302 |
Veszélyes áruk | 306 |
Hombárok befogadóképességének kiszámítása | 308 |
Izzadás, zsugorodás, beszáradás | 309 |
Rakodóeszközök kölcsönzése belvízi forgalomban | 310 |
Tankuszályok, tankhajók | 310 |
Tartályok gáztalanítása. A víziutak szennyeződése olaj által | 312 |
Kis áruismeret | 312 |
Néhány fontosabb áru térfogatszükséglete | 312 |
A csomagolás | 315 |
Göngyölegjavítás | 315 |
Többszöri átrakás és hátrányai | 316 |
A vontatás | |
Folyami (belvízi) vontatás | 318 |
Vontatással összefüggő szakmai fogalmak | 318 |
Hegymeneti és völgymeneti vontatás | 321 |
A vontatói szolgálalt fontosabb kifejezései, vezényszavai és vontatásnál használt hang- és egyéb jelzések | 324 |
Tengeri vontatás | 326 |
A vontatókötél átadása | 327 |
A rakodás eszközei, berendezései, gépei | |
A rakodódaru | 332 |
Általános ismertetés | 332 |
Szilárdsági igénybevételek a daruk üzemében | 334 |
Uszályok kézi árudarui | 334 |
Az árbocdaru | 335 |
Árbocdaruk gépi meghajtása, gőzcsörlő, villanydaru-csörlő | 338 |
Karbantartás, kezelés | 340 |
Rakodási módozatok | 341 |
Rakodás két árbocdaru alkalmazásával | 341 |
Rakodóberendezésekre vonatkozó bizonylatok | 344 |
Forgódaruk | 344 |
Nehézdaruk | 345 |
Csigák, csigasorok | 347 |
A csiga szerkezete | 347 |
A csigák különböző fajtái | 347 |
Csigák karbantartása | 352 |
A csigasor | 352 |
A csigasor alkalmazása | 352 |
A lánctoldószemek, horgok, gyűrűk | 355 |
A lánctoldószem ismertetése és alkalmazása | 355 |
A csapszegek különféle fajtái | 356 |
A horgok elnevezése alkalmazásuk szerint | 357 |
A gyűrűk és rendeltetésük | 357 |
Kötélszívek | 357 |
Hevederek, brágák, rakodóeszközök | 358 |
A végtelen heveder | 358 |
A kétcsatos heveder | 359 |
A sodronykötél-brága | 359 |
A vászonbrága | 359 |
A rakodólap, a "paletta" | 364 |
Villás targonca | 364 |
Kézi targonca | 365 |
Rakodóhálók, manilaháló, sodronykötélháló | 365 |
Életmentő és védőeszközök, tűzvédelmi és havaria-rendszabályok | |
Életmentő eszközök | 368 |
Védőeszközök | 371 |
Tűzvédelmi előírások, tűzoltóberendezések, eszközök | 373 |
A tűzrendészeti szabályzat | 373 |
Aktív tűzvédelmi eszközök | 374 |
Tűzoltószivattyú | 374 |
Tömlőcsatlakozások | 374 |
Vegyi oltók | 374 |
Kézi tűzoltóeszközök | 375 |
Egyéb kézi tűzoltóeszközök | 375 |
Tűzrendészeti gyakorlat | 375 |
Géphajók tűzvédelmi szabályai | 376 |
A tűzoltás szervei és ezek kötelességei | 376 |
Óvintézkedések a hajók tűzveszélyes helyiségeiben tűz kitörésének megakadályozására | 377 |
Különböző tűzveszélyes helyek és terek a hajókon | 377 |
Tűzoltó leltár | 377 |
Gőzhajók tűzoltó leltára | 377 |
Uszályokhajók tűzoltó leltára | 379 |
Hajótüzek oltása | 379 |
Hajók tűzvédelme telelőbe | 379 |
Tűz megelőzése tengeri hajókon | 379 |
Gyakorlati ismeretek | 381 |
A havaria-leltár | 383 |
A lékponyvák | 384 |
Lék eltömése elékeléssel | 385 |
Lék eltömése belső bárkával | 385 |
Tömítés lékcsavarral | 386 |
Tömítés cementfészekkel (cementboxszal) | 387 |
A Szovjet Hajóosztályozó Intézet által kiadott havaria-leltártáblázat és a kapcsolatos magyarázatok ismertetése | 387 |
Kimutatás a különböző típusú és nagyságú tengeri hajók havaria-leltárából | 390 |
Kimutatás a tengeri hajók havaria-leltárában tartandó gépészeti szerszámos-zsák tartalmáról | 391 |
Kimutatás a tengeri hajók havaria-leltárában tartandó fedélzeti szerszámos-zsáktartalmáról | 391 |
Kimutatás a különböző típusú és nagyságú tengeri hajók havaria-leltárának anyagkészletéről | 392 |
Kimutatás sekélyvízi búvárfelszerelés tartására kötelezett hajók különleltáráról | 393 |
Tisztogató és karbantartó munkák, anyagok, szerszámok | |
A tisztogatásról, karbantartásról általában | 395 |
A seprés | 395 |
A mosás | 395 |
Fafedélzet karbantartása | 396 |
Kabinok, folyosók stb. padlózatának karbantartása | 396 |
A festékmosás | 397 |
Személyhajók tisztántartása | 398 |
Hajószemét elhordása szemétgyűjtő bárkával | 398 |
Fém- és réztárgyak kifényesítése | 398 |
Tisztítószerek | 398 |
Az ecsetről | 399 |
Hajóablakok stb. tisztítása | 399 |
A kormányház (kormányállás) ablakainak tisztítása | 400 |
Rozsdátalanítás, rozsdaverés | 400 |
Védekezés rozsdásodás ellen lenolajjal, festékkel | 400 |
A lenolaj, kence, terpentinolaj, gyanta | 401 |
A lakk, lakkfestékek | 402 |
Hajók karbantartására használatos festékek | 402 |
A festésnél használt egyéb anyagok | 403 |
Hőálló, olajálló és tűzálló festékek | 404 |
Uszályok mázolása kőszénkátránnyal | 405 |
Cementtej alkalmazása tengeri hajókon | 405 |
A mázoláshoz alkalmas időjárás | 405 |
Befestendő felületek csiszolása, előkészítése | 406 |
Tetővászonborítás készítése | 407 |
Festékek tárolása hajón | 407 |
Feliratok, mentőgyűrűk stb. festése | 408 |
A mázoláshoz szükséges festék mennyisége | 408 |
Korszerű védekezés tengeri véglények lerakódása ellen | 409 |
Az önfeláldozó fém szerepe | 409 |
Katód védőberendezés tankhajókon | 409 |
Színek megválasztása a hajó könönböző részeinek festéséhez, dekoráció | 409 |
Ácsszerszámok | 410 |
Téli szerszámok | 411 |
Fafedélzet karbantartása, dugarozása és a dugarozás eszközei | 412 |
Szerszámok karbantartása | 413 |
A fa műszaki tulajdonságairól | 413 |
A fa kereskedelmi elnevezései | 414 |
Hajósérülésekkel, havariákkal kapcsolatos munkák | |
A lék. Tennivalók lékesedés esetén folyami hajón | 415 |
A hajó megdőlése | 416 |
Belvízi hajók zátonyrafutása és leszabadítása | 417 |
Tengeri hajók zátonyrafutása és leszabadítása | 418 |
Gyakoribb balesetek | 419 |
Géphavaria, kerék-vagy propellersérülés | 419 |
Kormány-, kormányberendezés-sérülés | 419 |
Hajózás jégben | 420 |
Belvízeken | 420 |
Tengeren | 422 |
Hajózás jégtől veszélyeztetett helyen | 423 |
Árvíz, kisvíz | 424 |
Hajó a kikötőben | 425 |
Hajó a telelőben | 426 |
A telelés előkészítése | 427 |
Baleset és tűzelhárító rendelkezések a telelőben | 428 |
A tárak, kamrák, tartályok és karbantartásuk | |
Az ivóvíztartályok, ivóvízvételezés | 431 |
Orr-, far-, kettős fenéktartályok szerepe és védelme | 432 |
A fenékárkok (sentina, bilge), a szennyvízgyűjtők rendeltetése és ellenőrzése | 433 |
A fenékszondálás | 434 |
Vételezések | 434 |
Elemi hajózástani ismeretek | |
A belvízi hajózás alapismeretei | 431 |
A víz fizikai tulajdonságairól | 431 |
Folyóvíz, állóvíz és kapcsolatos elnevezések | 431 |
Vízállás, vízjáték | 439 |
A Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézet (VITUKI) vízjelző szolgálata | 440 |
A vízmérce | 440 |
A vízfolyással kapcsolatos jelenségek | 442 |
Általános tájékozódás. A vonalismeret alapjai | 443 |
A hajóút változásai | 445 |
Hajóút kitűzőszolgálat | 446 |
Vízszabályozási munkák | 446 |
Folyamszakaszok a Dunán | 446 |
Szél, szélcsend, köd, eső, hó | 448 |
A szélsebesség mérése | 449 |
A hullámzás értékelése | 450 |
A tengeri hajózástan elemi ismeretei | 451 |
A dagály-apály tüneménye | 451 |
A Golf-áram | 451 |
A tengeri hajózástan | 452 |
A tengeri hajózás legfontosabb műszerei és segédeszközei | 452 |
A tengeri térkép | 452 |
A Föld és koordináta rendszere | 453 |
A tengeri mérföld | 454 |
A hajótájoló rövid ismertetése és kompenzálása | 454 |
A mágneses tájolók elnevezése | 456 |
A mentőcsónak-tájoló | 457 |
Tájékozódás a szabadban | 458 |
A pörgettyűs tájoló | 458 |
A robotkormány | 459 |
A hajózási látcső | 459 |
A kronométer | 460 |
A szeksztáns | 461 |
Rádió-iránymérő | 462 |
A radar készülék | 462 |
Gépi erő nélkül végzett kisebb hajóműveletek | 463 |
Kis helyváltoztatás szabad folyamon | 463 |
Kötélen való ereszkedés | 464 |
Horgonyon, láncon való ereszkedés | 464 |
A vágtatás | 464 |
Őrségváltás a hajón | 465 |
Őrségváltás belvízi hajón | 465 |
Őrségváltás tengeri hajón | 465 |
Mit kell tudnunk az időjárásről | 466 |
Népies tapasztalatok | 469 |
Biztonsági szín- és alakjelek | 469 |
Az alakjelek használata | 470 |
A színjelek | 470 |
Irodalom | 471 |
Szerző | Kádár Ferenc |
Fordította | |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás Éve | 1961 |
ISBN | |
Kötés Típusa | kemény |
Állapot | közepes |
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Hasonló termékek
Georg von Rauch, Romuald J. Misiunas, Rein Taagepera - A Balti államok története
A balti államok (Észtország, Lettország, Litvánia) 20. századi történetének ez a két egybeszerkesztett kötete eredetileg külön jelent meg.
Az első kötet az ismert német történész, Georg von Rauch tollából Geschichte der baltischen Staaten címen 1970-ben, mg a második, amit két amerikai szerző, a litván származású Romuald J. Misiunas és az észt származású Rein Taagepera írt, The Baltic States címen 1983-ban.
A két könyv együttes kiadása nem önkényes. G. Rauch munkája az 1974-es angol kiadásban azt az alcímet kapta, hogy The years of independence 1917–1940 (A függetlenség évei), s a litván-észt páros tudatosan ennek folytatását rta meg, amint ezt az alcímmel is jelzik: Years of dependence 1940–1980 (A függőség évei). Könyvüket azután egy folyóiratban megjelent hosszú tanulmánnyal egészen 1986-ig hosszabbították meg, s R. J. Misiunas mindezt megtoldotta egy, a Kalinyingrádi területről szóló fejezettel.
Az első kötet az ismert német történész, Georg von Rauch tollából Geschichte der baltischen Staaten címen 1970-ben, mg a második, amit két amerikai szerző, a litván származású Romuald J. Misiunas és az észt származású Rein Taagepera írt, The Baltic States címen 1983-ban.
A két könyv együttes kiadása nem önkényes. G. Rauch munkája az 1974-es angol kiadásban azt az alcímet kapta, hogy The years of independence 1917–1940 (A függetlenség évei), s a litván-észt páros tudatosan ennek folytatását rta meg, amint ezt az alcímmel is jelzik: Years of dependence 1940–1980 (A függőség évei). Könyvüket azután egy folyóiratban megjelent hosszú tanulmánnyal egészen 1986-ig hosszabbították meg, s R. J. Misiunas mindezt megtoldotta egy, a Kalinyingrádi területről szóló fejezettel.
12.000 Ft
Miles Roddis, Alex Leviton - Toszkána és Umbria (Lonely Planet)
Toszkánában nemcsak Firenze és Siena tündöklő műemlékeiben, a pisai ferde toronyban, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Brunelleschi vagy Leon Battista Alberti, munkásságában gyönyörködhetünk, hanem Olaszország legszebb hegyi városkáiban is. Toszkána déli vidéke kellemes tengerparttal is büszkélkedhet, különösen Monté Argentario félszigetén és Elba szigetén. Umbria vidéke olajfákkal hímes, szőlővel borított, varázslatos hegyvidéki táj. A régió még nem hódolt be a turizmus zsarnokságának; táj meglepően nagy része olyan, mintha észrevétlenül szállt volna el fölötte az idő.
- útvonalajánlatok, részletes programjavaslatok
- Toszkána és Umbria történelmének színes bemutatása
- részletes művészettörténeti leírások
- gazdag étterem választék
- különféle kategóriájú szálláshelyek a kempingtől az ötcsillagos luxus szállodáig
- gyakorlati tudnivalók, hasznos címek, telefonszámok
- részletes, könnyen áttekinthető térképek
- az alapszókincset felölelő, praktikus kisszótár
- útvonalajánlatok, részletes programjavaslatok
- Toszkána és Umbria történelmének színes bemutatása
- részletes művészettörténeti leírások
- gazdag étterem választék
- különféle kategóriájú szálláshelyek a kempingtől az ötcsillagos luxus szállodáig
- gyakorlati tudnivalók, hasznos címek, telefonszámok
- részletes, könnyen áttekinthető térképek
- az alapszókincset felölelő, praktikus kisszótár
11.000 Ft
Dr. Gáspár Ferencz - Vitorlával Ázsia körül
Mintegy tizenöt esztendő telt el azóta, hogy ennek a kötetnek az első kiadása megjelent. Az ezen idő alatt történt változásokat Ázsia partjain, főképen a „Szélső-Keleten", chronologikusan felsorolni vagy a változások folyamán létrejött mai viszonyokat terjedelmesen ismertetni, messze túlterjedt volna ezen kötet határain s annak tulajdonképeni czélján. És mert később - az V. kötetben - bőségesen lesz alkalmunk a ma fennálló viszonyokkal foglalkozni, azaz a „modern Khinát és Japánt" ismertetni, ezen okból jelenleg csak arra szorítkoztunk ezen kötet teljes és gyökeres átdolgozásában, hogy mellőztük azokat a részleteket, a melyek helyükön voltak annak idejében, de ma, mint teljesen elévültek és helyenkint a viszonyokat nem hűséges igazsággal visszatükrözők, meg nem állhatnak. A leggyökeresebb átdolgozásra ugyanis a khinaiakról szóló czikkekben volt szükség. A régibb kiadásokban a khinai társadalomról és a khinaiakról adott ismertetések helyenkint nagy mértékben magukon viselték a pillanatnyi benyomás alatt létrejött „színezéseket", amelyek, ha higgadtabb megfigyelés, tárgyilagosabb tanulmányozás után s az írójuknak valamivel - érettebb korában íródtak volna, aligha lettek volna olyan élénkek és túlszínesek.
Ma, tizenöt évvel későbben, a midőn időközben újból alkalmam nyílott megismerkedni a khinaiakkal, tehát „higgadtabb megfigyelés s tárgyilagosabb tanulmányozás után", de főképen - és sajnos - jelentékenyen „érettebb korban" bocsátom nyilvánosságra a khinaiakról szóló ismereteimet, teljes tudatában vagyok annak, hogy a személyes bátorságnak egyik árnyalata szükséges ahoz, hogy valaki ilyen őszinte vallomást téve, könyvének hibáját önmaga beismerje. Úgy hiszem, hogy behatóbb tanulmányozás és közvetlenebb érintkezés következtében ezúttal sikerült közelebb jutnom a nekünk még most igen sok tekintetben exotikus néphez s ennek folytán a róla adott ismertetés sokkal közelebb áll az igazsághoz, mint állott a tizenöt évvel ezelőtt adott ismertetés.
Már a mennyire valamely nép vagy nemzet leírásában az igazsághoz meg a valósághoz közel lehet jutni. Hiszen már a tulajdon népének vagy nemzetének a megismerése egyike az ember legnehezebb feladatának! Budapesten, 1907. február hóban.
13.000 Ft