Barion Pixel
A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás

Vayer Lajos - Baudelaire válogatott művészeti írásai (A művészettörténet forrásai - Képekkel)

5.000 Ft
Menny.:db
Elérhetőség: Jelenleg elfogyott

ELŐSZÓ

Ha elolvassuk Baudelaire művészetkritikáinak kötetét, az a különös érzésünk támad, mintha tükörrel a kezünkben sétáltunk volna végig egy roppant galéria termein, melyekben a zsúfolt és nagyszerű XIX. század alkotásai sorakoznak - valaha sokat vitatott remekművek, melyeket azóta klasszikussá érlelt az idő és múló sikerek emlékét őrző képek, mik nem állták ki az évszázados próbát. Ez a finommívű, rafináltan csiszolt, varázserejű tükör, melyet kérlelhetetlen esztétika foglal szigorú keretbe, melyben az objektív kép kemény csillogását olykor szokatlan színű párák fátyolozzák, rejtett görbületei segítségével válogatni, osztályozni, rendszerezni is tud, bizarr formát kölcsönöz a dolgoknak, sajátos kapcsolataik szerint rendezi el őket, némelyeket roppant méretűvé növel, másokat jelentéktelenné zsugorít; ez lassú méltósággal vonul el benne haladtunkban, amaz egy villanásnyi idő alatt siklik el a szemünk előtt.
E kritikai lapokon tehát gondosan szerkesztett, egyéni világ képe bontakozik ki az olvasó előtt, mely valójában inkább műnek, mint bírálatnak tekinthető, ha alkotásnak nevezzük azt a folyamatot, melyben a művész kezei között az anyag - tudatos munka során - sajátos formát ölt, mely az alkotó sajátos mondanivalójának hordozója. A költő kezébe veszi tárgyát, mely ez esetben maga is mű, s miután céltudatosan saját képére formálta át és újból felmutatja, már egészen más, mint amilyen eredeti állapotában volt, mert - jóllehet anyaga nem változott - új formákba rendeződik és határozott szemlélet mesterséges fénye világítja meg. Ezt a kritikai szemléletet Baudelaire maga fogalmazta meg a legpontosabban 1846-os szalonbírálatában: "Őszintén hiszem - írja a kritikáról szóló fejezetben -, hogy az a legjobb kritika, amely szórakoztató és költői, nem pedig ama tárgyilagos és kiszámított bírálat, mely azzal az ürüggyel, hogy mindent megmagyaráz, nem ismer sem gyűlöletet, sem vonzódást, és szándékosan elnyom magában minden indulatot..." A kritikának, "hogy értelme, tehát létjoga legyen, elfogultnak, szenvedélyesnek, politikusnak, azaz egyféle szempont szerint kizárólagosnak kell lennie, de olyan szempont szerint, amely a legszélesebb távlatokat nyitja meg a kritikus előtt". 
Nem értékelt
Szállítási díj: 1.490 Ft

Leírás és Paraméterek

TARTALOM

Előszó 5
Salon, 1846 (részletek) 25
A polgárokhoz 25
Mire jó a kritika? 27
Mi a romantika? 29
A színről 31
Eugene Delacroix 35
A szerelem témáiról és Tassaert-ről 47
A modern élet heroizmusa 50
Klasszicista múzeum a Boulevard Bonne Nouvelle-en, 1846 53
Az 1855-ös világkiállítás 59
Képzőművészet (részletek) Kritikai módszer. A fejlődés modern gondolata, tekintettel a képzőművészetre. A vitalitás vándorútja 59
Ingres 66
A nevetés mibenlétéről és általában a komikumról a képzőművészetekben 72
Néhány francia karikaturista (részletek) 88
Daumier 88
Gavarni 95
Néhány külföldi karikaturista (részletek) 97
Hogarth 97
Goya 98
Bruegel 101
Salon, 1859 (részletek) 103
Levelek a "Revue Francaise igazgatójához" A modern művész 103
A modern közönség és a fotográfia 108
A képességek királynője 113
A portré 116
A tájkép 119
Festők és rézkarcolók, 1862 125
A modern élet festője, 1863 129
Eugene Delacroix élete és művészete, 1863 164
Jegyzetek 191
Irodalom 213
Képek jegyzéke 215
Szerző Vayer Lajos (szerk.)
Fordította Csorba Géza
Kiadó Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata
Kiadás Éve 1964
ISBN
Kötés Típusa fűzött papírkötés
Állapot közepes - viseltes / sérült borítőfedőlap

Vélemények

Erről a termékről még nem érkezett vélemény.

Hasonló termékek

Daniel Kehlmann - F

„Mit jelent középszerűnek lenni? Hogy lehet ezzel együtt élni?" Mi történik, ha az ember nem találja meg a valódi hivatását? Mivé lesz, ha nem képes sorsát megélni, mert az csupán véletlenek láncolatából áll össze? Ezeket a kellemetlen, de mindannyiunkat foglalkoztató kérdéseket teszi fel Dániel Kehlmann rendkívül olvasmányos regényében a tőle megszokott humorral és filozofikussággal. Ám nem áll meg itt. Azt is bemutatja, hogy miért és miként menekül a kötelességeibe a saját tehetsége kibontakoztatását elszalasztó ember. És hogy hiába a családi minták, „saját erőből kell megtanulni mindent". A több nézőpontból elmesélt események hőse egy a családját faképnél hagyó író, egy Isten létezését tagadó pap, egy festő hagyatékának rafinált gondozója, valamint egy üldözési mániás vagyontanácsadó. Egy apa és három fia, akik életét a hazugságok és a látszatok uralják. Kehlmann legújabb regénye 2013-ban látott napvilágot Németországban, és rögtön a Spiegel bestseller listájának élére állt.
5.000 Ft