A Munch mögött álló vállalkozók meglepően fiatalok, de máris olyan sikereket tudhatnak a hátuk mögött, amikre az idősebbek is irigykedhetnek. A fogalommá vált muncholásról, jótékonysági ötletekről és jövőbeli tervekről beszélgettünk Zwecker Bencével, a cég egyik alapítójával.
A Munch.hu lázadás a fogyasztói társadalom ellen – ez a fajta ellenállás az Y- és Z-generációra, aminek ti is tagjai vagytok, már kifejezetten jellemző. Mit üzennétek az idősebb generációknak és azoknak, akik nem hiszik el, hogy valóban nyomot hagy bolygónkon a pazarlás?
Habár nehéz elképzelni, de minden kis változás nyomot hagy a környezetünkön. Legyen szó környezetvédelmi, társadalmi, pszichológiai vagy gazdasági változásról. Ebben hiszünk mi a Munch-nál is. Lehet, hogy a vásárlónak csak egy adag megmentett ételt, csak pár száz forintot jelent, de ha sok ember teszi mindezt, akkor a hatás óriási lehet. Erre nagyon jó példa a Munch által elért eredmény, hiszen mindössze kilenc hónap alatt több mint 110 tonna CO2-től mentettük meg a környezetet. És, hogy a vásárlók mit tettek ezért? Csupán ételt vettek kedvezményes áron.
Forrás: Szeretlek Magyarország
Az ételpazarlás visszaszorításában nagyon fontos kezdeményezés a Munch, de mégiscsak for-profit vállalkozásról van szó. Hogy látjátok, nem lenne fontos non-profit, edukatív kezdeményezést is csatolni a munkátokhoz, hogy a ti és az utánatok jövő generációkat is éberebbé tegyétek az ügyetek iránt? Bár persze, ne menjünk el szó nélkül amellett, ha már civil kezdeményezésekről esik szó, hogy a Máltai Szeretetszolgálattal is volt nemrég együttműködésetek...
A Munch-nak számos non-profit ága van, hiszen rengeteg edukációs anyagot osztunk meg, előadásokat is tartottunk és az említett jótékonysági akciók is non-profit jelleggel történtek. A jövőben a MunCharity vonal tovább fog fejlődni és a jótékonysági rendelések után a Munch nem fog adminisztrációs díjat levonni a partnernél. Ezenkívül ha a jelenlegi helyzet javul, akkor a gimnáziumokat is be szeretnénk majd vonni az ételosztásba és az önkénteskedésbe, ami egy plusz non-profit/civil kezdeményezést jelent a Munch részéről. Illetve fotos még megjegyezni a februárban indult Hatékonyha sorozatunkat, ahol fontos ételmentő tippeket osztunk meg a közönséggel egy főzős műsor keretein belül.
Hihetetlen élmény, hogy a sokszor magas áron lévő, megmaradt ételkülönlegességeket alacsonyabb áron szerezhetjük be. Ugyanakkor az “ételmaradék” szó mégiscsak pejoratív tud lenni: mintha kihűlt, órák óta álló fogásokról lenne szó. Hogyan nyugtatnátok meg azt a vásárlót, aki ettől tart?
A Munch-on keresztül árusított ételek minden esetben jó minőségű, friss ételek. Már a kezdetektől folyamatos egyeztetünk a NÉBIH-el, hogy a lehető legjobb minőséget tudjuk nyújtani a vásárlóknak és az élelmiszeripari szabályoknak is megfeleljünk.
Forrás: Forbes
Miért volt fontos számotokra, hogy meglepetésként lehessen hozzájutni a kiárusított ételekhez? Elvégre, gondolnánk, az is épp elég vonzóerő lehet, ha olcsóbban vásárolhatunk meg egyébként drága vagy drágább fogásokat és édességeket.
Itt nem a mi preferenciánkról van szó, hanem a Munch alapvető működéséről. A vendéglátóhelyek nem tudják, éppen mi fog megmaradni aznap, éppen ezért a csomagok tartalmát sem tudják előre feltölteni az oldalra. A Munch-nak éppen az a lényege, hogy a vásárlók a megmaradt ételeket mentsék meg, ami egy részről lehet meglepetés, másik részről pedig egy kis lemondás is, hiszen nem biztos, hogy a kedvenc ételük lesz benne. A meglepetéscsomag értéke leginkább az, hogy a vásárlók így új ízeket próbálhatnak ki és olyan ételeket is megkóstolnak, amit nem biztos, hogy önszántukból választottak volna.
A pandémia nagy nyertesei vagytok, szemben a vendéglátóhelyekkel. Mégis, nagyon úgy tűnik, komoly társadalmi haszna is van a Munch-nak, hiszen a vállalkozásotokkal az éttermeket, cukrászdákat segítitek igazán ebben a nehéz időszakban. Hogyan néz ki a bevonási és üzleti folyamat onnantól, hogy megkeres titeket egy vállalkozás egészen odáig, hogy mi vásárlók megvesszük az ételmaradékot? Egyáltalán: ők keresnek meg titeket vagy ti őket?
Eleinte a sales folyamatok személyes megkereséssel történtek. A csapattagok járták a várost és személyesen vonták be a helyeket. Viszont ahogy növekszünk és egyre több városban jelen vagyunk, úgy válik ez a folyamat egyre bonyolultabbá és nehezebbé a csapattagjainknak. Most már vannak olyan helyek, akik online keresnek fel minket és mi így vesszük fel velük a kapcsolatot. Miután a jogi dolgokat rendeztük, megbeszéljük az étteremmel, hogy mikor, mennyit, hogyan szeretné feltölteni a munchokat és kitűzünk egy indulási időpontot. Mikor az első munch kiment, mi posztolunk róla a közösségi médián és utána pedig már minden megy magától.
Forrás: Mandiner
Lehet tudni, kik vásárolnak legtöbbet nálatok? Van rá magyarázat, hogy miért épp ők?
Az indulásnál úgy gondoltuk, hogy a mi generációnk, azaz a 18-24 közöttiek lesznek a legnyitottabbak a Munch-ra, de meglepő módon az idősebb korosztály is nagyon aktív. A Munch célközönsége nagyon heterogén, mind a nemet, mind az kort illetően. A vidéki városokban a 45-60 éves korosztály is szeret muncholni és ilyenkor olyan jó látni, hogy a Munch-ban tényleg mindenki megtalálja azt az éréket, ami őt Ételmentővé teheti. Nemrég csináltunk egy kutatást, ahol munchvásárlókat kérdeztünk meg a saját tapasztalataikról. Egy, a nagymamámmal egy idős néni ezt mondta a Munchról: “Fiaim, mióta a Munchot használom, én hirdetem az igét az ismerőseim között” - hát így hat a Munch mindenkire kortól, nemtől, ideológiától függetlenül, mert ma már nincs olyan ember Földön, akit ne érintene a klímaváltozás és aki ne tudna érte tenni valamit. A Munch-csal mindenki a bolygónk hőse és megmentője lehet.
Forbes, RTL Klub, Élelmiszerbank… Néhány hónap alatt számos nagy lehetőséget sikerült tető alá hoznotok. Mit tartotok a Munch legnagyobb sikerének?
Hát tényleg iszonyatosan sok történés volt az elmúlt hónapokban és talán csapatszinten nem is tudunk egyetlen egyet kiemelni, hiszen ez minden csapattag számára szubjektív – attól függ, ki miben mennyire vett részt és mennyire érzi magáénak a sikert, amire büszke lehet, de szinte biztos vagyok benne, hogy az Élelmiszerbankkal kötött stratégiai megállapodás, aminek köszönhetően a MunCharity egy új szintre tudott lépni, mindenkinek nagy siker volt. Miután a csapat már valamelyest összeszokott, szinte az első pár brainstorming után felmerült a jótékonysági akció ötlete, amibe mindenki nagyon sok energiáját beletette, így talán ez a projekt a MunCsapat egyik legfontosabb szívügye. A Cápáknál pedig nagyon büszkék voltunk a többiekre – együtt néztük az adást, utána pedig együtt izgultunk a rendszerért, hogy nehogy összeomoljon a sok látogatástól. De szerencsére az IT csapatnak köszönhetően simán vettük az akadályt.
Forrás: Forbes
Mik a terveitek a közeljövőre nézve?
A közeljövőben számos magyar városban is el szeretnénk indulni, illetve a nyáron tervezünk egy szomszédos országban is megvetni a lábunkat. A terjeszkedés mellett pedig két technológiai fejlesztés is van a céljaink között: az egyik egy gamification program, amivel a muncholók játékosan menthetnek majd ételt, míg a másik a MunCharity továbbfejlesztése, hogy a lehető legkönnyebben be tudjuk vonni a rászorulókat az ételmentésbe.