Barion Pixel
A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás

Sinkó Ervin - Egy regény regénye (Moszkvai naplójegyzetek 1935 - 1937)

5.000 Ft
Menny.:db
Elérhetőség: Raktáron

"Az én moszkvai tartózkodásom óta eltelt, túlontúl eseményes három évtized életem tájképét nagyon sok sírral népesítette be, eseményekben, küzdelmekben, megrázkódtatásokban, fájdalmakban, reményekben és megvalósulásokban szédületesen bővelkedett- mégis, az idő múlásával egyre többet kell gondolnom a moszkvai VEGAAR egykori igazgatójára, a szőke, minduntalan el-elpiruló fiatal németre, Bork Ottóra, kiről az Egy regény a regényben oly sűrűn és nemegyszer csúfolódóan barátságtalan hangsúllyal történik említés. A jelenet, amikor a nyitott ajtón keresztül a titkárnőjével való beszélgetésemet hallva, ő, az igazgató szobájában, íróasztala mögé guggolva próbál előlem elrejtőzve láthatatlanná válni - ez a feledhetetlen élmény, illetve látvány ma, három évtized távlatából úgy rémlik fel előttem, mint valami kínos, de minden szónál beszédesebb jelkép. Kigondolni se lehetne kifejezőbb szimbólumot: a nagy vállalatnak ez az igazgatója, aki hirtelen elhatározással igyekszik összecsucsorodva elbújni az ügyfele elől a tekintélyes íróasztal alatt - elbújni a cselekedet, a döntés, maga a létezés kockázata elől. Tragikus módon azonban épp ez volt a megvalósíthatatlan, a végül is megoldhatatlannak bizonyult feladat: nem lehetett letenni,és levegővé válni, nem lehetett úgy igazgatónak lenni, hogy az ember mégse legyen az, tisztséget viselni és ugyanakkor még elbújni is úgy, hogy azt észre ne vegyék." 
Nem értékelt
Szállítási díj: 1.490 Ft

Leírás és Paraméterek

TARTALOM

Első rész  
Afféle bevezető 7
Mintha csoda történne 16
Károlyi akcióba lép, és egymás után két svájci levél 27
Aroszev elvtárs és az Optimisták szokatlan párizsi karrierje 35
Az Europe folyóirat és további baráti levelek Villeneuve-ből 45
A megvalósult álom: útban Moszkva felé 56
Idillikus intermezzo: Rouentól Leningrádig 60
Útban Moszkva felé, ugyanaznap éjjel a vonaton 88
Második rész  
Előzetes felvilágosítás 93
Növekvő csodálkozások, növekvő nyugtalanságok 100
Kun Béla 129
Az Optimisták és írója kalandjai csak kezdődnek 157
A vidám élet és a köszönet 185
Gorkij, Rolland és egy szó Barbusse-ről 209
Harmadik rész  
Éjszakai elmélkedés vagy levél még meg sem született fiatal barátomhoz 223
Míg a lektorok írnak 253
Az én gyógyíthatatlan individualizmusom és egy felejthetetlen lecke 279
"Schwarz auf Weiss" 294
"Az élethez hozzá kellene szokni" 306
Idegenben 322
Negyedik rész  
Kommentár három hónaphoz, melyet a napló csak összefoglal 357
"Entartete Kunst" 373
"Buharin elvtársnak helyesbítenie kell koncepcióját" 399
Gábor Andor, az Optimisták új lektora 411
Andér Malraux marxista enciklopédiája 421
Kezdem "megérteni" Babelt 445
Az Optimisták Zinovjevnek csinál propagandát 452
A Moszfilm szcenárióírója 462
Elnémult egy emberi motívum... 471
Ötödik rész  
Utolsó és legmozgalmasabb rész, melynek a vége Párizsban játszódik 477
Rövid életű boldog izgalom, de "az idő nem kedvező" 477
A Szovjetunió Lupescu asszony királysága távlatából 482
"Lőjétek agyon ezeket a veszett kutyákat" 491
Az író vakságának dokumentuma 503
Temetés 515
Lipuhina elvtársnő baráti látogatása 524
Az én tanúm, I. E. Babel 527
"Most már semmit sem lehet tudni" 544
Két év után 549
Romain Rolland Sztálinnal való találkozásáról 556
Epilógus 567
Utóirat 613
Függelék 617
Még egy utóirat 619
Sükösd Mihály: Sinkó redivivus 629
Jegyzet a kiadásról 653
Szerző Sinkó Ervin
Fordította
Kiadó Magvető Könyvkiadó-Fórum Könyvkiadó
Kiadás Éve 1988
ISBN 9631414361
Kötés Típusa papír / puha kötés
Állapot

Vélemények

Erről a termékről még nem érkezett vélemény.

Hasonló termékek

Vayer Lajos - Baudelaire válogatott művészeti írásai (A művészettörténet forrásai - Képekkel)

ELŐSZÓ

Ha elolvassuk Baudelaire művészetkritikáinak kötetét, az a különös érzésünk támad, mintha tükörrel a kezünkben sétáltunk volna végig egy roppant galéria termein, melyekben a zsúfolt és nagyszerű XIX. század alkotásai sorakoznak - valaha sokat vitatott remekművek, melyeket azóta klasszikussá érlelt az idő és múló sikerek emlékét őrző képek, mik nem állták ki az évszázados próbát. Ez a finommívű, rafináltan csiszolt, varázserejű tükör, melyet kérlelhetetlen esztétika foglal szigorú keretbe, melyben az objektív kép kemény csillogását olykor szokatlan színű párák fátyolozzák, rejtett görbületei segítségével válogatni, osztályozni, rendszerezni is tud, bizarr formát kölcsönöz a dolgoknak, sajátos kapcsolataik szerint rendezi el őket, némelyeket roppant méretűvé növel, másokat jelentéktelenné zsugorít; ez lassú méltósággal vonul el benne haladtunkban, amaz egy villanásnyi idő alatt siklik el a szemünk előtt.
E kritikai lapokon tehát gondosan szerkesztett, egyéni világ képe bontakozik ki az olvasó előtt, mely valójában inkább műnek, mint bírálatnak tekinthető, ha alkotásnak nevezzük azt a folyamatot, melyben a művész kezei között az anyag - tudatos munka során - sajátos formát ölt, mely az alkotó sajátos mondanivalójának hordozója. A költő kezébe veszi tárgyát, mely ez esetben maga is mű, s miután céltudatosan saját képére formálta át és újból felmutatja, már egészen más, mint amilyen eredeti állapotában volt, mert - jóllehet anyaga nem változott - új formákba rendeződik és határozott szemlélet mesterséges fénye világítja meg. Ezt a kritikai szemléletet Baudelaire maga fogalmazta meg a legpontosabban 1846-os szalonbírálatában: "Őszintén hiszem - írja a kritikáról szóló fejezetben -, hogy az a legjobb kritika, amely szórakoztató és költői, nem pedig ama tárgyilagos és kiszámított bírálat, mely azzal az ürüggyel, hogy mindent megmagyaráz, nem ismer sem gyűlöletet, sem vonzódást, és szándékosan elnyom magában minden indulatot..." A kritikának, "hogy értelme, tehát létjoga legyen, elfogultnak, szenvedélyesnek, politikusnak, azaz egyféle szempont szerint kizárólagosnak kell lennie, de olyan szempont szerint, amely a legszélesebb távlatokat nyitja meg a kritikus előtt". 
5.000 Ft

Daniel Kehlmann - F

„Mit jelent középszerűnek lenni? Hogy lehet ezzel együtt élni?" Mi történik, ha az ember nem találja meg a valódi hivatását? Mivé lesz, ha nem képes sorsát megélni, mert az csupán véletlenek láncolatából áll össze? Ezeket a kellemetlen, de mindannyiunkat foglalkoztató kérdéseket teszi fel Dániel Kehlmann rendkívül olvasmányos regényében a tőle megszokott humorral és filozofikussággal. Ám nem áll meg itt. Azt is bemutatja, hogy miért és miként menekül a kötelességeibe a saját tehetsége kibontakoztatását elszalasztó ember. És hogy hiába a családi minták, „saját erőből kell megtanulni mindent". A több nézőpontból elmesélt események hőse egy a családját faképnél hagyó író, egy Isten létezését tagadó pap, egy festő hagyatékának rafinált gondozója, valamint egy üldözési mániás vagyontanácsadó. Egy apa és három fia, akik életét a hazugságok és a látszatok uralják. Kehlmann legújabb regénye 2013-ban látott napvilágot Németországban, és rögtön a Spiegel bestseller listájának élére állt.
5.000 Ft